
	

1	
	

‘PUBLIC SERVICE’ AND THE JOURNALISM CRISIS – IS THE BBC THE ANSWER?  

 

The allure of the BBC 

 

If journalism is in crisis (Anderson et al. 2014, Pickard 2011) then who or what can save it? Of 

course, this crisis takes many forms yet whether the crisis affects the formerly stable professional 

models of liberal democracies or authoritarian environments characterized by clientilism and 

complicity, one potential solution is regularly proposed: an independent public service news 

media that is strong enough to defy the pressure of both government and market and to serve 

citizens without fear or favour. In this heady narrative, it is the British Broadcasting Corporation 

(BBC) in particular that is often claimed to offer the best prospect of impartial, high-quality 

journalism that is insulated from narrow considerations of profits or politics. 

So, for example, in an interesting collection of case studies that demonstrate how media 

in a range of countries – from Latin America to Eastern Europe and from Kenya to China – have 

been ‘captured’ by a combination of government and business interests (Schiffrin 2017), the 

promotion of ‘transparently funded public service media’ is held up as a key policy measure that 

would help to address the problem (Nelson 2017). In the same volume, the economist Joseph 

Stiglitz recognizes that while many public service broadcasters are hostages of state power, there 

is nevertheless an important distinction between public ownership and government capture: the 

‘BBC and other public broadcasters are an example of successful government ownership in that 

programming is balanced, objective, and representative of diverse viewpoints’ (Stiglitz 2017, 

13). In his own chapter, Rasmus Kleis Nielsen (2017, 36-37) then describes the BBC as ‘the 



	

2	
	

most famous example of public service media’ that continues to operate with ‘a high degree of 

autonomy from government and Parliament secured through multi-year charters.’  

The attraction of a fearless public service news provider is especially strong in 

commercial systems like the one in the United States, an environment in which the media’s role 

as a trusted source of information and facilitator of rational dialogue has been comprehensively 

undermined and contested. News outlets, far from remaining above the ravages of partisan 

battles and ratings wars, have instead been contaminated by precisely those same forces. 

Coverage of the 2016 election, for example, was relentlessly negative and extraordinarily light 

on policy which occupied just one-tenth of all reports, nowhere near the 42% of coverage that 

was devoted to horserace coverage of the campaign (Patterson 2016). This is a system in which, 

because of its fundamentally commercial orientation, the ‘elite media’ were enthralled by the 

spectacle of a candidate they professed to abhor but which they literally could not afford to 

ignore. The comment by the CEO of CBS that Trump’s candidacy ‘may not be good for America 

but it’s damn good for CBS’ (quoted in Pickard 2017) was far from a slip of the tongue but an 

honest description of the system’s underlying logic.  

So it comes as little surprise to learn that, according to a 2016 poll conducted by the 

Reynolds Journalism Institute (Kearney 2017, 16), four of the ten most trusted news sources for 

US audiences are from outside the US, indeed all from the UK: the Guardian, the Economist, 

Reuters and of course the BBC. This confirms data from the Pew Research Center which 

revealed that the BBC was one of the very few organisations that was trusted by American 

audiences from across the ideological spectrum – with even those people described as 

‘consistently conservative’ recording that they believed the BBC was ‘about equally trusted as 

distrusted’ (Pew 2014, 5). Forbes magazine, reflecting this view, notes that the BBC ‘is the 



	

3	
	

global standard bearer for excellence in broadcast radio and TV journalism’, sighing ‘[i]f only 

U.S. cable news outlets could follow the BBC’s recipe’ (Glader 2017). Bill Moyers echoes this 

praise when insisting that, in order to counter the influence of Fox News, the US needs ‘a 

journalism more in the mold of the BBC at its best – unafraid of power and not complicit with it, 

reporting what conventional journalism overlooked or wouldn’t touch’ (quoted in Hertsgaard 

2017). Emily Bell, the director of Columbia University’s Tow Centre and someone who is very 

familiar with British journalism, has also argued that ‘America needs a radical new market 

intervention’ along the lines of the BBC, one that is ‘independent of individuals or corporations’ 

(Bell 2017). In an age of both hyper-partisanship and hyper-commercialism, a public service 

organization like the BBC that is often seen as independent of the market and of government, 

that is publicly owned, sufficiently resourced and that is free of advertising, appears to offer a 

genuinely refreshing alternative. 

What these commentators (and many audiences) want is a body to report on US politics 

that is somehow removed from the corrupting loyalties and bruising skirmishes of everyday life 

and therefore able to provide a more impartial perspective – perhaps something resembling the 

role of the ‘stranger’ discussed by the German social theorist Georg Simmel at the start of the 

20th century. These wandering figures, for Simmel, have long played a vital role in how societies 

come to see themselves, precisely because of their ability to take a ‘birds-eye view’ of the world 

around them, something sadly missing from the silos and echo chambers that are said to 

dominate the contemporary news and information environment (Pariser 2011). 

 

Because he is not bound by roots to the particular constituents and partisan dispositions 

of the group, he confronts all of these with a distinctly ‘objective’ attitude, an attitude that 



	

4	
	

does not signify mere detachment and non-participation, but is a distinct structure 

composed of remoteness and nearness, indifference and involvement. (Simmel 1971, 

145) 

 

Simmel insists that strangers are able, even with the harassment that many of them faced, to 

exercise a kind of independence not available to what he calls ‘organically connected persons’.  

The stranger 

 

is the freer man, practically and theoretically; he examines conditions with less prejudice, 

he assesses them against standards that are more general and more objective; and his 

actions are not confined by custom, piety or precedent. (Simmel 1971, 146) 

 

This is a powerful normative evocation of journalism as a fourth estate: news 

organizations that are protected both from narrowly commercial considerations and partisan 

affiliations and thus able to speak truth to power. But of course most public service institutions 

are not ‘outsiders’ in their own domains but instead quite the opposite: constitutive forces of 

national identity and what it means to be an ‘insider’. They are not strangers but primary definers 

of the territory in which ‘others’ are designated and recognized as strangers (Ahmed 2000). Far 

from being able to escape ‘custom, piety or precedent’, public service broadcasters in particular 

are intimately tied to notions of tradition, heritage and boundary-making. So when it comes to 

‘actually existing’ public service institutions like the BBC, Simmel’s moving account of truth-

telling and fearlessness does not stand up to meaningful scrutiny. Indeed, I argue in this article 

that the BBC, as the most important institutional enactment of public service ideals, is perhaps 



	

5	
	

the ultimate ‘insider’ (at least in relation to its ‘home’ state) and therefore a very unreliable ally 

in the battle to deliver hard-hitting journalism, to restore trust and to resolve the journalism 

crisis. Far from retaining its independence from all vested interests and delivering a critical and 

robust public interest journalism, the BBC is a compromised version of a potentially noble ideal: 

far too implicated in and attached to existing elite networks of power to be able to offer an 

effective challenge to them.  

When offering this line of critique, I should make it clear that I have little sympathy for 

the arguments of right-wing critics of the BBC in Parliament, the press and even in its own 

midst. Consider Robin Aitken, a former BBC journalist, whose book on his time in the 

newsroom berates the Corporation for being a hotbed of left-wing ideas and a bastion of political 

correctness (Aitken 2007). The BBC, he claims, 

 

Is passionately against racism, in favour of ‘human rights’, supportive of 

internationalism, suspicious of traditional national identity and consequently strongly 

pro-EU; it is feminist, secular and allergic to established authority in the form of the 

Crown, the courts, the police or the churches. (Aitken 2007, 12-13) 

 

The problem with this line of attack is not only how odd it would be if the BBC was actively in 

favour of racism and opposed to ‘human rights’ and internationalism (as if those latter two were 

things to be ashamed of) but that these claims, as I shall show, simply do not stand up to 

empirical analysis. Indeed, these arguments have long been put forward as a means to weaken 

the BBC specifically in order to expand the space for commercial provision inside the British 

media environment (Booth 2016, Green 1991). Precisely because of these attacks, there is an 



	

6	
	

understandable reluctance amongst progressives to criticize the BBC for fear that they may give 

ground to would-be privatizers. However, this need not mean ignoring significant problems 

underlying the BBC’s news culture and if we are to celebrate the principles behind public 

provision of the media, then we also need an honest accounting of the performance of actually 

existing public service institutions. 

The article first explores normative definitions of public service media in more detail and 

then considers some of the structural and institutional factors that shape the BBC’s news output 

and that constrain its truth-telling potential.1 The article concludes by urging citizens, in 

whatever country they are based, not to turn to an admirable but flawed institutional model to 

rescue them from hyper-commercial polarization or authoritarian capture but to struggle for 

public media that are meaningfully independent of all vested interests.   

 

Normative dimensions of public service media 

 

Public media – including one of their most historic embodiments, public service broadcasting – 

stand in contradistinction to environments where the main concern is either to generate revenue 

for corporations or to generate publicity for governments. They are a crucial example of the 

‘corrective surgery’ that is necessary to compensate for the tendency of markets to under-serve 

minority audiences and counter-hegemonic perspectives and for authoritarian regimes to neglect 

them entirely. Public service media, argues Nicholas Garnham (1994, 8), are based on the 

rejection of ‘the market definition of broadcasting as the delivery of a set of distinct commodities 

to consumers rather than as the establishment of a communicative relationship’. They are 

designed not to sell or propagandize but to facilitate public knowledge, meaningful dialogue and 



	

7	
	

collective representation. In principle, they are ‘merit goods’, vital for democratic interaction but 

unlikely to generate the revenue necessary to sustain their production and thus in need of 

subsidies and support mechanisms that nevertheless do not compromise their independence. 

Public service media are the green vegetables that are necessary to offset the impact of the 

sugary content that would otherwise pollute our bodies and that have, as Paddy Scannell once 

memorably put it (1989, 136), ‘unobtrusively contributed to the democratization of everyday 

life.’ 

 Critical and comparative research seems to back up this democracy-enhancing potential.2  

Ramsey (2017) focuses on public service’s contribution to original content while Curran et al. 

(2009, 22) suggest that ‘the public service model of broadcasting gives greater attention to public 

affairs and international news, and thereby fosters greater knowledge in these areas, than the 

market model’. Other researchers claim that public service media facilitate greater amounts of, 

for example, creative competition (Padovani and Tracey 2003), source diversity (Tiffen et al. 

2014), political engagement (Baek 2009) and social trust (Schmitt-Beck and Wolsing 2010) than 

do their commercial counterparts. There is, following on from Hallin and Mancini (2004) no 

uniform model of public service delivery and, therefore, no standard measure of its contribution 

to democracy.  

Yet there are also voices and organisations who argue that public service broadcasting, 

even as currently organized, constitutes an unadulterated public good. Peter Bazalgette, the 

chairman of the British commercial broadcaster ITV, has recently described public service 

television news as generating ‘the trusted news that informs our democracy in an era of 

widespread fakery, the original programmes that help define our national culture, and the 

economic growth and international influence that flow from our creative excellence’ (Bazalgette 



	

8	
	

2017). UNESCO argues that public service broadcasting systems, underpinned by editorial 

independence, accountability and transparency, can serve as a ‘cornerstone of democracy’ 

(UNESCO 2008, 54) while the European Broadcasting Union (EBU 2016) found that countries 

with a strong public service media ethic had a higher degree of press freedom, saw increased 

voter turnout in elections, less corruption and even lower levels of right-wing extremism than 

those without a public service orientation.  

It is, however, a myth to think that actually existing public service media, as opposed to 

our normative conceptions of what they ought to be, are somehow automatically able to 

stimulate cosmopolitan viewpoints and higher levels of knowledge about the world, to act 

independently of elites and to be accountable to their users. Evidence shows that public media 

have, at different times and in different circumstances (Benson et al. 2017), offered a more 

insightful and rigorous oversight of political culture than their commercial counterparts and, 

when they do so, they should be applauded. However, not only does this speak more to the 

structural flaws of commercial news systems rather than the intrinsic performance of public 

media, it is also highly contingent. Public service media can be just as intertwined – through 

funding arrangements, elite capture and modes of governance – with the specific configurations 

of political power in their ‘home’ states as commercial media. According to Benson et al.(2017, 

2), the undoubted democratic possibilities of public service media are, at times, offset by the fact 

that ‘some publicly funded broadcasters are less than civically optimal, producing content that 

uncritically reflects the views of those in positions of power or that fails to attract audiences 

representative of the citizenry as a whole.’ The ability to realize the potential of public-ness 

depends on the extent to which broadcasters are able, in reality, to extricate themselves from 

dependent relations and to offer meaningful scrutiny of established power.  



	

9	
	

For example, with reference to the EBU’s list of advantages that accrue from public 

service media environments, empirical evidence suggests that they are an inconsistent bulwark 

against right-wing extremism. In Germany, where the market share for public service TV is some 

43%, the far right AfD secured an unprecedented 13% of the vote in the election in September 

2017; the Netherlands, where public television has a one-third audience share, also saw a vote of 

13% for the nationalist PVV; Marine Le Pen and her Front National managed to attract a 34% 

share of the vote in May 2017 despite 30% of the TV audience tuning into public television; 

finally Austria, where public television has a 35% audience share, nevertheless saw a vote of 

46% for the Freedom Party candidate in the presidential election of December 2016.3 (3) Public 

service broadcasters alone can’t guarantee low levels of right-wing extremism, not least because, 

far from addressing the structural problems and political crises that are exploited by far-right 

parties, these broadcasters are often attacked by the far right who perceive them to be part of a 

ruling and corrupt establishment – precisely as we have seen in Germany (Schwartz 2016). It is 

difficult, in other words, for public media either to transcend the tensions and polarization that 

mark their wider political environment or to establish themselves as fully independent of power 

elites. 

 

The structure and performance of the BBC  

 

What evidence is there to support this argument and what are some of the factors that constrain 

the BBC’s ability to represent the whole of the country back to itself and to hold power to 

account? 



	

10	
	

Firstly, its governance structure has always been subject to political interference and 

influence. Appointments to its most senior positions have long been effectively overseen by 

government ministers and reflect an overwhelming preference for top executives, civil servants 

and generally what is described in the UK as ‘the great and the good’ – in other words those 

trusted by the Establishment to ‘hold the line’. ‘In reality’, argues Mills (2016, 24),  

 

the Corporation’s governors and trustees have been appointed by the leader and close 

advisors of the current ruling party. By convention, they have been non-partisan 

appointments, unable to interfere with programme making. But these appointees, most of 

all the BBC chair, have often been highly politicised and interventionist.  

 

For example, the outgoing chair of the BBC Trust, Rona Fairhead, was a non-executive chairman 

of HSBC holdings for many years and chairman and CEO of the Financial Times. Soon after 

leaving the BBC in 2017, the government offered her a life peerage together with a role as an 

international development minister. The incoming chair, Sir David Clementi, is a former 

chairman of Prudential Insurance and actually got the job after the government invited him to 

design a new governance framework – in other words, he wrote the rulebook of which he was the 

first beneficiary. Five of the current 14-strong Board are government appointees – a figure that 

would have been far higher if not for the vigorous opposition to the government’s initial plan to 

pack the Board with its own nominations (Tran 2016). This is not the recipe for a truly 

independent governance structure. 

Senior editorial appointments also reflect an underlying commitment to an aggressive 

defence of the status quo. For example, the outgoing head of news, James Harding, is a former 



	

11	
	

journalist at the Financial Times and editor of The Times, part of the Rupert Murdoch stable of 

newspapers while its political editors in recent years – including Andrew Marr, Nick Robinson 

and Laura Kuenssberg – are (perhaps necessarily) establishment ‘insiders’, loyal to the 

perpetuation of the ‘Westminster consensus’, a distinctly British version of reporting from 

‘inside the Beltway’. There is, in addition, a long history of movement between the upper 

echelons of the BBC and the governments of all persuasions – a ‘revolving door’ illustrated most 

recently by the journey of Robbie Gibb from Conservative HQ in the 1990s to top editorial 

positions at the BBC before departing in July 2017 to be prime minister Theresa May’s head of 

communications (R. Mason 2017). ‘The circulation of such figures back and forth between the 

BBC and pro-business factions in both major parties mirrors, at a lower level, the circulation of 

elites at the apex of the BBC hierarchy, which has been a feature of the BBC since its 

establishment’ (Mills 2016, 139). 

Second, its funding arrangements also prescribe against transparency given that the level 

of the licence fee (itself a highly regressive form of taxation in that it is a flat fee) is set in secret 

discussions between the Treasury and the director general, a situation that has always laid open 

the possibility of political intervention and influence. This is precisely what occurred in the 2015 

settlement when the government forced the BBC to absorb the enormous cost of providing free 

television licences for the over-75s as part of the Conservatives’ broader welfare agenda, in 

return for a small rise in income for the Corporation (Martinson and Plunkett 2015). Ordinary 

members of the public may pay for the BBC but it is the government that effectively sets the 

terms of debate and is able to use licence fee negotiations as a lever with which to extract certain 

forms of behaviour from the BBC. 



	

12	
	

Thirdly, the BBC has always recruited from the most privileged sections of the 

population. A 2014 report on social mobility found that one third of BBC executives came from 

Oxford and Cambridge alone in contrast to 0.08% of the UK population while 26% went to 

private school in contrast to 7% of the general population (Social Mobility & Childhood Poverty 

Commission 2014, 206). This applies even to top ‘talent’ where 45% were privately educated 

and where the numbers of people who went to a non-selective high school could, according to 

one press report, be counted ‘on one hand’ (Bulman 2017). Research carried out for the BBC 

found that 61% of all employees had parents from ‘higher managerial position and professional 

occupations’, roughly double the national average, leading to the Corporation’s decision to 

remove details of educational backgrounds from the recruitment process (Ruddick 2017). 

The BBC’s record in terms of its recruitment and representation of women and the 

minority ethnic population is also a cause for concern. In 2017, as required by the government, 

the BBC revealed the salaries of its highest paid stars. The fuss in the end was less about the 

amount that was paid out at the very top than to the fact that none of its highest earners were 

women or people of colour. While 13% of its workforce comes from a black and minority ethnic 

background, in contrast to 14% of the general population, minorities make up only 6% of senior 

management positions (Ofcom 2017, 18) and are likely to be over-represented in some of the 

lowest paid jobs in cleaning and catering. True, the BBC is not necessarily worse than some of 

its commercial rivals but the idea that a public service broadcaster would automatically address 

ingrained structural disparities is a fantasy.  

These practices are likely to impact on the ways in which the BBC is received by 

audiences. While loyalty to and trust in BBC services are much higher than those of their 

commercial rivals (BBC 2017, 15), the numbers are far more complex when it comes to thinking 



	

13	
	

about the ways in which the needs of specific groups are met. So, for example, the wealthiest 

audiences are significantly more likely to praise the BBC’s performance with some 63% of the 

wealthiest households reporting that the Corporation offers them at least ‘quite a bit’ of what 

they need compared to only 47% of the poorest households (ICM 2016, 22). There are also 

regional and ethnic disparities in terms of audience satisfaction: while 72% of Londoners feel 

adequately represented by BBC news output, only 52% of those in the South and South East and 

50% of those in the North East and Cumbria feel the same way (2016, 41); 45% of minorities 

agree that ‘the BBC is good at representing my ethnic group’, a figure that drops to 43% for 

black audiences, albeit a dramatic increase from 2014 when the figure stood at a mere 32% 

(2016,  44). The BBC, in other words, reflects rather than transcends the underlying inequalities 

of the political geography of the UK.  

These institutional factors also have important consequences for the actual content of 

news coverage. While the BBC claims scrupulously to adhere to its obligation to respect ‘due 

impartiality’, this is a conception of newsroom behaviour that deliberately bows down to a 

prevailing neoliberal consensus organised around notions of what is considered in elite circles to 

constitute a desirable ‘middle ground’ (P. Mason 2017). This refers to the celebrated 

‘conventional wisdom of the day’, a phrase used by Nick Robinson, formerly the BBC’s chief 

political correspondent and still one of its leading broadcasters, to describe a narrow set of ideas 

about, for example, economics, immigration and foreign policy that helps to ground its coverage 

(Robinson 2017).  Thus views that run counter to a market sensibility and that would have been 

part of a mainstream critical standpoint 20 years ago have gradually come to be seen as 

eccentric, marginal and unrealistic – although of course the growing popularity of the Labour 



	

14	
	

leader Jeremy Corbyn on precisely such a platform is likely to put pressure on this conception of 

the ‘middle ground’.  

The point, however, is that ‘impartiality’, whilst for some an admirable professional 

objective, is also a way in which, in recent years, a market consensus has come to be normalized, 

legitimized and seen to be effectively inevitable. As Owen Jones has argued, ‘the BBC is a 

perfect vehicle for the Establishment, as it allows the free-market status quo to be portrayed as a 

neutral, apolitical stance’ (Jones 2014, 120) when it is instead a deliberate political choice. The 

BBC does not have the shrill, overt bias of, for example, US cable news channels but quietly and 

paternalistically presides over and protects a ‘centre ground’, partly of its own making, that is 

being challenged both from left and right. Political centrists may argue that this is precisely what 

is needed in order to reconcile warring factions in polarized political environments. There is, 

however, another argument: that a public service broadcaster needs constantly to interrogate 

what is meant by the ‘conventional wisdom of the day’, to distance itself from routinely 

reproducing an artificial consensus and, indeed, not to pretend that a consensus is always 

desirable or possible. These are the lessons of its ‘risk-averse’ approach that was revealed in the 

BBC’s coverage of the Scottish Independence referendum, Brexit and the rise of Jeremy Corbyn. 

This is not to argue that there is no space at all for lively debates on the BBC. At times, it 

produces content, such as its coverage of the Suez Crisis in 1956 or its criticism of Tony Blair’s 

drive to war in Iraq in 2003 that is widely seen as uncomfortable for the sitting government and 

therefore celebrated as evidence of its ability to act independently. However, the parameters of 

these disagreements are extremely limited and reflect situations in which there are already 

tensions at the highest levels of government. Far from these occasions demonstrating the 

limitless independence of the Corporation, they reveal instead the extent to which the BBC is an 



	

15	
	

important vehicle for capturing disagreements that percolate down from establishment sources. 

Tom Mills argues that the idea that the BBC’s coverage of Suez was in any way systematically 

anti-government is simply fanciful and that, in the case of the build-up to the invasion of Iraq in 

2003, this was ‘not a straightforward struggle between an “independent” broadcaster and a 

bullying government, but rather as the most visible part of something of an imbroglio among the 

British elite’ (Mills 2016, 104).  

A number of recent academic studies reveal that while the BBC may be far from 

monolithic in its reproduction of elite power, it still fails adequately to represent marginalized 

voices and to highlight the more ‘unconventional’ wisdoms of the day, such as the anti-war case 

in relation to the invasion of Iraq, anti-austerity voices during and after the 2008 financial crash 

and Jeremy Corbyn’s election as leader of the Labour Party.  

For example, despite claims that the BBC was ‘far ahead’ of its rivals in challenging the 

British government’s drive to war in Iraq (Benson et al. 2017, 1), comprehensive analyses of 

coverage show this not to be the case. Justin Lewis (2003) argues that the BBC had the most pro-

war content of all TV channels, that it used twice the proportion of government sources and that 

it was less likely than the other channels to report on Iraqi casualties. Despite repeated criticisms 

from government, the BBC ‘was often the channel least likely to engage in “whingeing and 

whining”’ about the government’s case for war. Similarly, in their study of media coverage of 

the invasion of Iraq, Piers Robinson et al. (2010, 86) conclude that ‘whereas the BBC was the 

focal point for government anger, it was actually Channel 4 that adopted the more critical stance 

toward the war.’  

Researchers at Cardiff University conducted a major content analysis of BBC coverage of 

business in 2007 and 2012 which discovered that business voices receive substantially more 



	

16	
	

airtime on BBC network news than its rivals. In relation to coverage of bank bailouts in 2008, 

‘opinion was almost completely dominated by stockbrokers, investment bankers, hedge fund 

managers and other City voices. Civil society voices or commentators who questioned the 

benefits of having such a large finance sector were almost completely absent from coverage’ 

(Berry 2013). More recent analysis of the coverage of the deficit debate in 2009 found a similar 

lack of space on the BBC ‘available to Keynesian or heterodox economists, academics, labour 

unions or other representatives of civil society who might have advocated countercycylical or 

anti-austerity policies’ (Berry 2016, 850) 

Justin Schlosberg (2016) assessed coverage by the main TV news bulletins of the 

leadership of Jeremy Corbyn and concluded that BBC evening news bulletins gave nearly twice 

as much airtime to critics of the Labour leader than to his supporters during a critical period in 

2016. This was in stark contrast to the more balanced approach taken by ITN, its main rival. 

Schlosberg also looked at the language used in the bulletins and found that ‘the Labour 

leadership and its supporters were persistently talked about in terms that emphasised hostility, 

intransigence and extreme positions’ (Schlosberg 2016, 4), a perspective that appeared out of 

step with the BBC’s own editorial guidelines. 

Even in its mobilization of ‘facts’, the Corporation seems far more prepared to draw on 

sources closest to power. For example, Cushion et al. (2016, 11) examined the use by the BBC of 

statistics in the run-up to the Brexit campaign and found that ‘statistical claims that routinely 

feature in the news appear to reinforce rather than challenge the institutional voices that have 

traditionally dominated broadcast programming and shaped pubic debates’ (italics in original). 

They also found that of the statistics generated by political parties, some 83% of all those used 

came from one party alone, the ruling Conservatives (2016, 12). The authors argue that this isn’t 



	

17	
	

evidence of a systematic bias towards the Conservatives per se but rather towards the authority 

of government – whichever government happens to be in power.  

So in some of the key issues of the day, the BBC marginalized those voices that were not 

part of the established consensus and normalized those closest to official sources. It may have 

been ‘impartial’ when debating issues within a narrow window of elite disagreement but was far 

more partial about debates it judged not to be reflective of the ‘mainstream’. Far from being a 

hotbed of liberal dissent as Robin Aitken suggested earlier, the Cardiff researchers concluded 

back in 2013 that the BBC ‘tends to reproduce a Conservative, Eurosceptic, pro-business version 

of the world, not a left-wing, anti-business agenda’ (Berry 2013).  

 

Conclusion 

 

There is a term to describe high levels of entanglement between state and media where the 

former uses funding, advertising and direct or indirect subsidies to manage and control the latter: 

‘media capture’ (Schiffrin 2017). This is a form of soft power rather than crude or coercive 

pressure that is placed on media to guide them into submissive coverage of the state’s affairs. In 

recent literature, as I mentioned at the start of this article, this is seen as directly relevant to 

media environments in places like Latin America, Eastern Europe and the Middle East. Indeed, 

very often, as I noted, it is precisely the public service model and, in particular the reputation of 

the BBC, that is held up as an answer to the insidious and anti-democratic consequences of 

‘capturing’ states and ‘captive’ media. Yet, as I have tried to show, this is a frame that is just as 

relevant to the UK given just how hard it is for the BBC to remain meaningfully independent 



	

18	
	

either of the governments who surround it or of the establishment from which it draws in senior 

personnel and its ‘conventional wisdom’.  

Of course it is far from a stable and predictable relationship but it is nevertheless a very 

close one. The Guardian journalist Charlotte Higgins describes the relationship between the 

BBC and government in terms of a ‘curious dance’ and a ‘delicate waltz’ (2015, 147). I believe 

that what is required is a more aggressive step in which each party stands their ground – perhaps 

something like capoeira. Yet this is unlikely to happen given the long-standing administrative 

and political connections between the two partners – a relationship full of unspoken assumptions, 

bureaucratic procedures and stubborn hierarchies that help to define and to police a ‘centre 

ground’ that, despite (or because of) the occasional flare-ups between government and 

broadcaster, works for the long-term interests of the establishment. 

James Curran has famously argued that the abolition of the ‘taxes on knowledge’ and the 

commercialization of the British press in the mid-19th century ‘did not inaugurate a new era of 

press freedom’ (Curran 2002, 81) but of corporate control. Perhaps the same argument can be 

made in relation to public service broadcasting in the UK. The creation of the BBC has certainly 

inhibited and countered prospects for a wholly commercial media system in the UK, but it seems 

to have replaced one form of social control, based on market forces, with another that is based on 

state patronage and elite consensus. Public service has come to be as effective a form of 

regulating public discourse as market forces were in the second half of the 19th century. 

Why does this matter? It matters for audiences in the UK because the BBC, through its 

domestic news output, has been a key institutional mechanism for reinforcing in recent years a 

particular form of ‘common sense’: that the UK’s foreign policy interventions are necessarily 

legitimate despite the odd mistake; that neoclassical assumptions provided for a rational and 



	

19	
	

rewarding economic system despite the odd hiccup and crash; that opposition to austerity is the 

domain of ‘militants’ and the ‘hard left’ even though their arguments would have been widely 

accepted forty years ago. This is done in calming tones and with a well-established voice of 

authority but it nevertheless represents the strategic interests of powerful elites far more than it 

does the disparate and messy views of domestic audiences. 

It matters to audiences outside the UK for two reasons. First, it reminds us that if we want 

comprehensively to address the issues that matter in any country, then neither a journalism that is 

based on ratings alone nor one that is aimed  at nurturing the ‘conventional wisdom of the day’ 

will be enough. Indeed, it appears to be the case that by not taking seriously the grievances of 

voices who lie outside of this consensus and by continuing to operate within a narrow and 

comfortable ‘centre ground’ even while that centre ground is under siege from other forces, 

mainstream journalism can find itself in the position of being increasingly out of touch. Second, 

it suggests that the solution to the crises of journalism that emerge either from classic forms of 

‘media capture’ or from a polarizing commercial model will have to be found closer to home if 

they are to confront structural and behavioural issues as they exist in specific media 

environments.  

The vision of a truly public media – one that is genuinely accountable to and 

representative of publics – remains as relevant as ever. The problem is that actually existing 

public media, including the BBC let alone other iterations, have been severely constricted in their 

ability to realise these ambitions. We need instead to look at ways in which we can stimulate 

independent public media provision that fits specific configurations of power. In some countries, 

it may be possible to fund new and diverse sources of public interest journalism from the revenue 

generated by spectrum sales or cross-subsidies from digital intermediaries and other revenue-rich 



	

20	
	

organisations (see Pickard 2015); in others, we will need to struggle for constitutional guarantees 

for transparency and independence. In all places, however, we will surely need ‘media 

movements’ – ‘networks of citizens and associations that aim to achieve social transformations 

through collective actions’ (Segura and Waisbord 2016, 3) – in order to foster public 

communication that is independent not of the public interest but of state and corporate capture. If 

we are to conceive of a democratic communications system that is not controlled by billionaires 

or bureaucrats, politicians or moguls, then we ought not to limit our imagination to the structure 

and performance of a flawed and compromised institution, no matter how admirable its 

reputation, but to recreate a new model from the ground up.  

 

  
 

  



	

21	
	

References 

 

Ahmed, Sara. 2000. Strange Encounters: Embodied Others in Post-Coloniality. London: 

Routledge.  

Aitken, Robin. 2007. Can We Trust the BBC? London: Continuum. 

Anderson, C.W., Emily Bell and Clay Shirky. 2014. Post Industrial Journalism: Adapting to the 

Present. Columbia University: Tow Center for Digital Journalism. http://towcenter.org/wp-

content/uploads/2012/11/TOWCenter-Post_Industrial_Journalism.pdf. 

Baek, Mijeong. 2009. “A Comparative Analysis of Political Communication Systems and Voter 

Turnout.” American Journal of Political Science 53 (2): 376–393. 

Bazalgette, Peter. 2017. “Reality TV: Public service broadcasting shows us who we are.” The 

Guardian, November 29. https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/nov/29/public-

service-broadcasting-reality-tv-netflix-amazon-reith-vision.  

BBC. 2017. Annual Report and Accounts 2016/17. 

https://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/reports/pdf/bbc-annualreport-201617.pdf. 

Bell, Emily. 2017. “How Mark Zuckerberg Could Really Fix Journalism.” Columbia Journalism 

Review, February 21. https://www.cjr.org/tow_center/mark-zuckerberg-facebook-fix-

journalism.php. 

Benson, Rodney, Matthew Powers and Timothy Neff. 2017. “Public Media Autonomy and 

Accountability: Best and Worst Policy Practices in 12 Leading Democracies. International 

Journal of Communication 11: 1-22. 



	

22	
	

Berry, Mike. 2013. “Hard Evidence: how biased is the BBC?” The Conversation, August 12. 

https://theconversation.com/hard-evidence-how-biased-is-the-bbc-17028. 

Berry, Mike. 2016. “No alternative to austerity: how BBC broadcast news reported the deficit 

debate.” Media, Culture & Society 38(6): 844-863.  

Booth, Philip. 2016. In Focus: The Case for Privatising the BBC. London: Institute for 

Economic Affairs. https://iea.org.uk/wp-content/uploads/2016/07/Booth-BBC-Interactive.pdf. 

Bulman, May. 2017. “BBC pay: almost half of corporation’s highest paid stars went to private 

school, figures reveal.” The Independent, July 22. http://www.independent.co.uk/news/uk/home-

news/bbc-pay-private-school-highest-paid-half-stars-salaries-breakdown-a7854491.html. 

Curran, James. 2002. Media and Power. London: Routledge. 

Curran, James,Shanto Iyengar, Anker Brink Lund and Inka Salovaara-Moring. 2009. “Media 

System, Public Knowledge and Democracy: A Comparative Study.” European Journal of 

Communication 24 (1): 5-26.  

Cushion, Stephen, Justin Lewis and Robert Callaghan. 2016. “Data Journalism, Impartiality and 

Statistical Claims.” Journalism Practice, 1-18. doi.org/10.1080/17512786.2016.1256789. 

EBU (European Broadcasting Union). 2016. “EBU research shows strong public service media 

contributes to a healthy democracy.” Press release, August 8. 

https://www.ebu.ch/news/2016/08/ebu-research-shows-strong-public-service-media-contributes-

to-a-healthy-democracy. 



	

23	
	

Garnham, Nicholas. 1994. “The Broadcasting Market and the Future of the BBC.” Political 

Quarterly 65(1): 11-19. 

Glader, Paul. 2017. “10 Journalism Brands Where You Find Real Facts Rather Than Alternative 

Facts.” Forbes, February 1. 

https://www.forbes.com/sites/berlinschoolofcreativeleadership/2017/02/01/10-journalism-

brands-where-you-will-find-real-facts-rather-than-alternative-facts/#78fec498e9b5. 

Green, Damian. 1991. A better BBC: public service broadcasting in the ‘90s. London: Centre for 

Policy Studies. 

Hallin, Daniel and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and 

Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hertsgaard, Mark. 2017. “Progressives need to build their own media.” The Nation, March 1. 

https://www.thenation.com/article/progressives-need-to-build-their-own-media/. 

Higgins, Charlotte. 2015. This New Noise: The Extraordinary Birth and Troubled Life of the 

BBC. London: Guardian Books. 

ICM. 2016. “Purpose Remit Survey Autumn 2016.” 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/prs/prs.pdf. 

Kearney, Michael. 2017. Trusting News Project Report 2017. University of Missouri: Reynolds 

Journalism Institute. https://www.rjionline.org/reporthtml.html. 

 Lewis, Justin. 2003. “Biased broadcasting corporation”. The Guardian, July 4. 

https://www.theguardian.com/news/2003/jul/04/comment. 



	

24	
	

Martinson, Jane and James Plunkett. 2015. “BBC to take on £750m cost of subsidy for over-75s 

in licence fee deal.” The Guardian, July 6. https://www.theguardian.com/media/2015/jul/06/bbc-

pay-cost-free-tv-licences-over-75s-fee-deal. 

Mason, Paul. 2017. “Reflections on impartiality”. Media Reform Coalition, May 21. 

http://www.mediareform.org.uk/blog/paul-mason-reflections-impartiality. 

Mason, Rowena. 2017. “Robbie Gibb: No 10’s ‘fair, flexible and very modern’ new spin 

doctor.” The Guardian, July 6. https://www.theguardian.com/media/2017/jul/06/robbie-gibb-no-

10s-fair-flexible-and-very-modern-new-spin-doctor. 

Mills, Tom. 2016. The BBC: Myth of a Public Service. London: Verso. 

Neilsen, Rasmus. 2017. “Media capture in the digital age.” In In the Service of Power: Media 

Capture and the Threat to Democracy, edited by Anya Schiffrin, 33-42. Washington D.C.: 

Centre for International Media Assistance. 

Nelson, Mark. 2017. “What is to be done? Options for combating the menace of media capture.” 

In In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy, edited by Anya 

Schiffrin, 143-162. Washington D.C.: Centre for International Media Assistance. 

Ofcom. 2012. Measuring Media Plurality. London: Ofcom. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/57694/measuring-media-plurality.pdf. 

Ofcom. 2017. Diversity and equal opportunities in television: Monitoring report on the UK 

broadcasting industry. London: Ofcom. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/106343/diversity-television-report-

2017.pdf. 



	

25	
	

Padovani, Cinzia and Michael Tracey. 2003. “Report on the Conditions of Public Service 

Broadcasting.” Television & New Media 4(2): 31-53. 

Pariser, Eli. 2011. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: Penguin. 

Patterson, Thomas. 2016. “News Coverage of the 2016 General Election: How the Press Failed 

the Voters.” Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy, December 7. 

https://shorensteincenter.org/news-coverage-2016-general-election/. 

Pew Research Center. 2014. Political Polarization and Media Habits. 

http://www.journalism.org/2014/10/21/political-polarization-media-habits/. 

Pew Research Center. 2016. Modern News Consumer. 

http://www.journalism.org/2016/07/07/the-modern-news-consumer/. 

Pickard, Victor. 2011. Can Government Support the Press? Historicizing and Internationalizing a 

Policy Approach to the Journalism Crisis. The Communication Review 14(2): 73-95. 

Pickard, Victor. 2015. America’s battle for media democracy: The triumph of corporate 

libertarianism. New York, NY: Cambridge University Press. 

Pickard, Victor. 2017. “When Commercialism Trumps Democracy.” Huffington Post, April 1. 

https://www.huffingtonpost.com/victor-pickard/when-commercialism-trumps-

democracy_b_9582952.html. 

Ramsey, Phil. 2017. “Commercial Public Service Broadcasting in the United Kingdom: Public 

Service Television, Regulation, and the Market.” Television & New Media 18(7): 639-654. 



	

26	
	

Reuters Institute for the Study of Journalism. 2016. Analysis of the Relation Between and Impact 

of Public Service Media and Private Media. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-

research/analysis-relation-between-and-impact-public-service-media-and-private-media. 

Robinson, Nick. 2017. “If mainstream news wants to win back trust, it cannot silence dissident 

voices.” The Guardian, September 27. 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/sep/27/mainstream-news-win-back-trust-

dissident-voices. 

Robinson, Piers, Peter Goddard, Katy Parry and Craig Murray (eds.). 2010. Pockets of 

resistance: British news media, war and theory and the 2003 invasion of Iraq. Manchester: 

Manchester University Press. 

Ruddick, Graham. 2017. “‘Posh’ BBC removes qualifications from CVs of job applicants.” The 

Guardian, September 15. https://www.theguardian.com/media/2017/sep/15/posh-bbc-removes-

qualifications-from-cvs-of-job-applicants. 

Scannell, Paddy. 1989. “Public service broadcasting and modern life.” Media, Culture & Society, 

11 (2): 135-166. 

Schiffrin, Anya. (ed.). 2017. In the Service of Power: Media Capture and the Threat to 

Democracy. Washington D.C.: Centre for International Media Assistance. 

Schlosberg, Justin. 2016. “Should he stay or should he go? Television and Online News 

Coverage of the Labour Party in Crisis.” London: Media Reform Coalition. 

http://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2016/07/Corbynresearch.pdf. 



	

27	
	

Schmitt-Beck, Rudiger and Ansgar Wolsing. 2010. “European TV Environments and Citizens’ 

Social Trust: Evidence from Multilevel Analyses.” Communications, 35(4): 461–483. 

Schwartz, Yardena. 2016. “German media wakes up to a nationalist resurgence.” Columbia 

Journalism Review, December 20. 

https://www.cjr.org/the_feature/germany_media_afd_nationalism.php. 

Segura, Maria and Silvio Waisbord. 2016. Media Movements: Civil Society and Media Policy 

Reform in Latin America. London: Zed Books. 

Simmel, Georg. 1971 [1908]. On Individuality and Social Forms: Selected Writing. Chicago: 

University of Chicago Press. 

Social Mobility & Childhood Poverty Commission. 2014. State of the Nation 2014: Social 

Mobility and Child Poverty in Great Britain. 

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/365765/State_of_

Nation_2014_Main_Report.pdf. 

Stiglitz, Joseph. 2017. “Towards a taxonomy of media capture.” In In the Service of Power: 

Media Capture and the Threat to Democracy, edited by Anya Schiffrin, 9-18. Washington D.C.: 

Centre for International Media Assistance. 

Tiffen, Rod, Paul Jones, David Rowe, Toril Allberg, Sharon Coen and James Curran. 2014. 

“Sources in the News: A Comparative Study.” Journalism Studies 15(4): 374-391. 

Tran, Mark. 2016. “Government will choose most members of BBC Board, says Whittingdale.” 

The Guardian, March 13. https://www.theguardian.com/media/2016/mar/13/government-choose-

bbc-board-john-whittingdale. 



	

28	
	

UNESCO 2008. “Media Development Indicators: A Framework for Assessing Media 

Development.” Paris: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163102e.pdf. 

  



	

29	
	

Notes 

 

1 The article focuses on the BBC’s news provision as distinct from the many other services and 

content provided by the Corporation, because of its central contribution to the political culture of 

the UK. This reflects current regulatory debates on pluralism where, according to Ofcom, ‘news 

and current affairs play the primary role’ in delivering public policy goals concerning the 

democratic role of the media (Ofcom 2012, 9). It is also by far the contested policy area. The 

article also focuses on the BBC’s domestic content, as opposed to its international services, 

because that is, after all, its central remit, where the vast majority of its resources are 

concentrated, and where the key ideological battles take place. That would be the case for 

anyone who wants to copy the BBC model: domestic, not international, services are likely to be 

the key legitimating forces. Indeed, it is a testimony to the BBC’s reputation that its World 

Service operation appears not to have the same relationship to ‘soft power’ as Voice of America, 

Russia Today or the China Global Television Network, all of which are more regularly 

understood in relation to the foreign policy objectives of the host government. This is despite the 

fact that biggest expansion of the World Service since the 1940s – with some 11 new language 

services due to come on line by 2018 – was funded by the UK government and announced in its 

2015 Strategic Defence and Security Review, a fairly explicit link to the UK’s strategic interests. 

 

2 See Reuters Institute for the Study of Journalism (2016) for a comprehensive overview of the 

literature on the various impacts of public service media. 

 

3 Figures on TV audience market share taken from Benson, Powers and Neff (2017, 5).	

																																																								


